ŠKODA Auto rozšířila svou sportovní řadu RS o druhý čistě elektrický model ENYAQ RS iV. Stejně jako ENYAQ COUPÉ RS iV má i ENYAQ RS iV pohon všech kol a dva elektromotory o systémovém výkonu 220 kW

ŠKODA Enyaq RS iV

Dynamický vzhled se standardně dodávaným sportovním podvozkem, velká kola o průměru 20″ a 21″ a charakteristické specifické prvky vozu ENYAQ RS iV na první pohled ukazují, že se jedná o model RS. Maximální rychlost 180 km/h je o 20 km/h vyšší než u ostatních výkonových verzí modelu ENYAQ iV, stejně jako u vozu ENYAQ COUPÉ RS iV. ENYAQ RS iV zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,5 s. Maximální točivý moment 460 Nm je k dispozici okamžitě, jak je pro elektromobily typické. 

Baterie o kapacitě 82 kWh, nízká spotřeba elektrické energie a součinitel odporu vzduchu cx 0,265 umožňují maximální dojezd více než 500 km v režimu WLTP. Díky maximálnímu nabíjecímu výkonu 135 kW lze lithium-iontovou vysokonapěťovou baterii modelu ENYAQ RS iV nabít na rychlonabíjecích stanicích z 10 % na 80 % kapacity za pouhých 36 minut.

… a nabíjíme za vás

A právě doba nabíjení a množství stanic bylo v našem hledáčku. Zkušenostmi s elektrickým autem již máme, ale zde nás zajímal jak je na tom vrcholný model značky ŠKODA. Již předem musíme konstatovat, že elektrické auto není pro ty, co si nerozumějí s různými aplikacemi, které výrazně usnadní nabíjení a maximální využití dojezdu na baterie.

Jelikož v emailu neustále dostáváme otázky ohledně nabíjení elektronu, rozhodli jsme se vyzkoušet pro vás, jak která zařízení nabíjejí. Nejednoduší, ale nejpomalejší je nabíjení doma na 220 V. Zde se bavíme o několika desítkách hodin, a to jsme dobíjeli 37%. Ale pokud dobíjíte každodenně jen do 80% doporučených procent a nejezdíte daleko, není co řešit. Vyzkoušely jsme i pětikolík (400 V) bylo nabíjení znatelně rychlejší.

Nabíjení u stacionární stanice je možné dvěma způsoby. Nabíjením přes konektor typu2 střídavý proud (AC), kde jsme zaznamenaly rychlé nabíjení (cca za 15 min asi 3% nárustu). Nejrychlejší nabíjení je většinou na dálnicích, kde je k dispozici stejnoměrný proud (DC) a zde se o nabití do 80% doporučených procent bavíme o času v několika desítek minut.

Absolvovali jsme cestu do jižních Čech a cestou jsme potkali několik dobíjecích stanic, které byly vesměs prázdné. Tím můžeme konstatovat, že jízda po České republice je bezproblémová a dobíjecí čas nikterak zásadně neovlivní dobu cestování.