Výrobci automobilů v Evropě jsou vyzýváni, aby přestali používat dotykové obrazovky pro základní funkce, jako jsou směrová světla a stěrače, ve snaze podpořit bezpečnější jízdu. Jak uvedl Times, Evropský program hodnocení nových automobilů (NCAP) – nezávislý a uznávaný bezpečnostní orgán pro automobilový průmysl – má v lednu 2026 zavést nová pravidla, která vyžadují, aby vozidla, která posuzuje, měla fyzické ovládání. Jedině tak mohou vozy získat plné pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti.

Nadužívání dotykových obrazovek jako velký problém

Testování Euro NCAP je sice dobrovolné, ale je široce podporováno několika vládami EU, přičemž společnosti jako Tesla, Volvo, VW a BMW využívají své pětihvězdičkové hodnocení, aby se potenciálním kupcům chlubily bezpečností svých vozidel.

„Nadužívání dotykových obrazovek je celoodvětvový problém, protože téměř každý výrobce vozidel přesouvá klíčové ovládací prvky na centrální dotykové obrazovky, což nutí řidiče odtrhnout zrak od vozovky a zvyšuje riziko nepozornosti při nehodách,“ řekl Matthew Avery , ředitel strategických vývoj v Euro NCAP, do Times. Aby byla auta způsobilá pro maximální hodnocení bezpečnosti poté, co vstoupí v platnost nové testovací pokyny, budou muset používat tlačítka, číselníky nebo páčky pro výstražná světla, ukazatele, stěrače čelního skla, volání SOS a klakson.

Někteří výrobci jako Tesla a Volkswagen si vydobyli reputaci tím, že umisťují základní ovládací prvky vozidla za dotyková rozhraní. Není nouze o stížnosti na takové funkce, ale výrobci zařízení nadále prosazují rozhraní s dotykovou obrazovkou, protože jejich výroba je nákladově efektivnější než fyzická tlačítka a číselníky.

Bezpečnostní pokyny Euro NCAP nejsou zákonným požadavkem, nicméně výrobci automobilů berou hodnocení bezpečnosti docela vážně, takže jakékoli riziko ukotvení bodů během takového hodnocení bude pravděpodobně bráno v úvahu. “Vzhledem k tomu, že tato práce probíhá, ještě jsme nedokončili proces hodnocení,” řekl Avery pro magazín Verge. “Naším záměrem je však přijmout tyto nové požadavky v roce 2026, jak bylo uvedeno, a výrobci vozidel si jsou vědomi této iniciativy a podporují ji.”