• 29 žáků Středního odborného učiliště Škoda Auto změnilo čistě elektrický model Škoda Enyaq na obytný vůz s mobilní kanceláří
  • Udržitelný multifunkční interiér využívá řadu 100% recyklovaných materiálů a má novou střešní konstrukci pro ještě větší prostor
  • Devátý žákovský vůz je plně elektrický a má pravého objevitelského ducha

Škoda Roadiaq

Nový žákovský vůz Škoda naplňuje koncept Let’s explore: devátým jedinečným vozem vytvořeným v rámci tradičního stěžejního projektu Středního odborného učiliště Škoda Auto je Škoda Roadiaq. Tímto multifunkčním obytným vozem s mobilní kanceláří 29 zúčastněných studentů dokonale vystihlo objevitelského ducha, který je pro značku Škoda typický. Roadiaq je udržitelný, plně elektrický vůz s pohonem všech kol, který mohou digitální nomádi využívat k cestování, práci i trávení volného času. Mohou si užívat nezávislosti i mimo zpevněné cesty a nechat se jím dovézt kamkoli budou chtít.

Devátý studentský vůz Škoda má vše, co moderní mobilní kancelář potřebuje: stálé připojení k internetu, 27palcový monitor a dokovací stanici. Přesto se Škoda Roadiaq v několika jednoduchých krocích promění z pracovního v obytný prostor s postelí a malou kuchyňkou. Při proměně standardního vozu Enyaq v auto svých snů měli studenti ze Středního odborného učiliště Škoda Auto skvělou podporu. Jejich učitelé a odborníci z mnoha oddělení Škoda Auto i externí specialisté na přestavby obytných vozů jim po celou dobu pomáhali svými odbornými znalostmi. Od roku 2014 již devátý žákovský vůz Škoda opět dokazuje vysokou úroveň vzdělávání a odborné přípravy v Mladé Boleslavi. Střední odborné učiliště Škoda Auto je součástí Škoda Academy, která v dubnu 2023 oslavila desáté výročí svého založení.

Maren Gräf, členka představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Lidé a kultura, říká: „Jako obytný vůz s mobilní kanceláří vám Roadiaq umožňuje pracovat, kdekoli chcete. Je tak symbolem koncepce ‚New Work‘, ke které se ve společnosti Škoda Auto plně zavazujeme – využíváme co největší flexibilitu, abychom nalezli vyvážené optimální řešení pro tým. V průběhu projektu bylo obzvláště působivé sledovat nadšení, radost a smysl pro detail, s jakým studenti Škoda Academy na voze pracovali po dobu několika měsíců v souladu se zásadou ‚Excellence with joy‘! Náš devátý žákovský vůz tak působivým způsobem ukazuje, čeho mohou lidé společně dosáhnout, pokud se takovému projektu věnují s nadšením.“

Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky, říká: „Projekt žákovského vozu je stejně jedinečný jako každé z výsledných vozidel. Projekt dokazuje, že Škoda Auto je společnost, která si váží mladých talentovaných lidí a jejich nápadů. Oceňujeme netradiční, chytré přístupy a hledáme cesty, jak věci realizovat. Naši firemní kulturu navíc definuje smysl pro detail, silná spolupráce a schopnost dělat věci jinak, a přesto velmi cílevědomě. Projekt žákovských vozů dává našim učňům příležitost žít a ztělesňovat tohoto ducha již na počátku jejich kariéry a zároveň rozvíjí jejich stávající dovednosti a pomáhá jim objevovat nové.“

Ideální vůz pro současné průzkumníky

29 žáků ze Středního odborného učiliště Škoda Auto začalo pracovat na modelu Škoda Roadiaq na podzim 2022. Během devíti měsíců strávili více než 2 000 hodin vytvářením multifunkčního obytného vozu s mobilní kanceláří, který mohou digitální nomádi využívat k práci, cestování nebo jen k odpočinku. Tento vůz, který nabízí opravdovou nezávislost, dokonale doplňuje dobrodružného ducha současných průzkumníků. Poprvé v historii vychází žákovský vůz Škoda z plně elektrického SUV Enyaq. Díky četným úpravám karoserie a interiéru se automobil hodí jak pro práci na cestách, tak pro kempování a outdoorové aktivity. 

Komplexní podpora z mnoha oddělení

Během vývoje a výroby vozu Roadiaq se studentům opět dostalo velké podpory od řady odborníků ze společnosti Škoda Auto pracujících v odděleních výroby, designu a technického vývoje. Poprvé se zapojilo také IT oddělení a oddělení vývoje udržitelných materiálů. Pomohli také externí experti – například společnosti Cargodesign a KPS Automobile, které pomáhaly s přestavbou obytného vozu, dále firma Autointerier Šindelář, která se specializuje na vybavení interiéru, a společnost Dual Borgstena, jež dodala recyklované materiály.

Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti Škoda Auto, říká: „Projekt žákovského vozu v sobě spojuje tři velké přednosti značky Škoda: odvážný přístup, praktický přístup a obrovského týmového ducha. V oddělení Škoda Design jsme velmi rádi, že se můžeme na tomto projektu podílet. Naším cílem je poskytnout těmto talentovaným mladým lidem komplexní a hmatatelný pohled na naši každodenní práci a nadchnout je pro ni. Nápady, se kterými naši studenti přicházejí, mě každoročně fascinují a opravdu si vážím jejich cenného přínosu a mimořádné kreativity.“ Během návštěvy žáků v oddělení Škoda Design zaujaly Olivera Stefaniho a jeho tým zejména návrhy Agáty Fraňkové, studentky druhého ročníku oboru Lakýrník, a nabídli jí dodatečnou stáž v oddělení designu. Jedná se o první takovou stáž v tomto oddělení od vzniku projektu žákovského vozu. 

Rozsáhlé úpravy karoserie a interiéru

Aby se Enyaq proměnil v obytný vůz, žáci výrazně upravili jeho karoserii. Kromě nové střešní konstrukce vyvinuli rovněž nové páté dveře, které umožňují připevnění stanu. Roadiaq je vybaven 21palcovými koly z lehké slitiny Supernova z řady Enyaq a má dvoubarevný lak zelená Emerald a bílá Moon. Látky použité v interiéru na potahy sedadel, výplně dveří a přístrojovou desku jsou vyrobeny ze 100% recyklovaných materiálů. Nábytek pro kempování, spaní a práci na dálku v zadní části vozu byl vyroben na zakázku po konzultaci s odborníky podle návrhu designu od studentů.

 Pohon všech kol se dvěma elektromotory

Škoda Roadiaq je vybavena pohonem všech kol, který umožňuje prozkoumávat místa i mimo zpevněné cesty. Pohonné ústrojí se dvěma elektromotory je společné s modelem Enyaq 80x Sportline. Zadní kola pohání synchronní elektromotor s výkonem 150 kW a maximálním točivým momentem 310 Nm umístěný na zadní nápravě. Asynchronní elektromotor na přední nápravě dodává předním kolům dalších 80 kW a maximální točivý moment 162 Nm. Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 82 kWh, resp. 77 kWh netto, a umožňuje dojezd až 495 km v režimu WLTP.

Nová konstrukce střechy a nové páté dveře pro dostatek prostoru

Délka základního modelu 4 649 mm a šířka 1 879 mm zůstaly nezměněny. Rozvor se nepatrně zvětšil na 2 770 mm a světlá výška narostla na 190 mm. S výškou 2 050 mm je však Roadiaq o více než 35 cm vyšší než standardní Enyaq, což je dáno především nově navrženým střešním dílem. Část původní střechy musela být odstraněna, aby bylo možné zajistit výrazně větší prostor nad hlavou. Digitální nomádi si tak mohou užívat ještě více prostoru pro práci a odpočinek. Stanová nástavba poskytuje přístřeší za nepříznivého počasí a umožňuje pohodlnější využívání kuchyně instalované v zadní části vozu. Přepracované levé zadní dveře s odstraněnou klikou nabízejí více soukromí v prostoru pro spaní díky oknu s originální Simply Clever sluneční clonou. Solární panely navíc pomáhají vyrábět energii pro obytný prostor, a tím udržovat dojezd vozidla, když je mimo elektrickou síť. Roadiaq lze také připojit k externímu zdroji elektřiny v kempech nebo na parkovištích pro karavany.

Multifunkční interiér s látkami z udržitelných materiálů

Rozsáhlými úpravami celého interiéru za předními sedadly vznikl prostor, který lze využít k práci a který je možné několika jednoduchými kroky přeměnit na ložnici pro jednu osobu. Interiér odráží barvy karoserie vozu Roadiaq a používá látky vyrobené ze 100% recyklovaných materiálů. Kompletní čalounění sedadel, výplní dveří, přístrojové desky a střešních sloupků bylo vyrobeno ve spolupráci s externími odborníky na čalounění ze společnosti Autointerier Šindelář, která s projektem žákovského vozu spolupracuje již řadu let. Látky z recyklovaných textilií pocházejí od expertů ze společnosti Dual Borgstena, která již spolupracuje se společností Škoda Auto na projektech sériové výroby. Koncepce monomateriálu zajišťuje úplnou recyklovatelnost tkaniny na konci životního cyklu vozu. Potahy polštářů a přikrývka byly vyrobeny speciální technologií 3D pletení, což je bezodpadová metoda, při které se pro potahy znovu využívá recyklovaný materiál.

Podpora odborníků na přestavby obytných vozů

Projekt tradičně těží z úzké spolupráce odborníků ze všech oddělení Škoda Auto. Při montáži střešní konstrukce a nábytku vyrobených na zakázku si však učni na pomoc přizvali i externí odborníky. K poradenství si přizvali společnosti Cargodesign a KPS Automobile, které studentům aktivně pomáhaly s realizací vnějšího i vnitřního vybavení. Kromě kempinkového a kancelářského vybavení v zadní části vozidla vytvořili studenti také pracovní místo na místě spolujezdce. Speciální rameno nabízí spolujezdci místo pro připevnění tabletu. Interiér doplňuje řada prvků výbavy a doplňků pro zábavu a odpočinek, z nichž některé jsou již součástí nabídky značky Škoda. Patří mezi ně bezdrátový reproduktor, solární sprcha, kávovar na espresso s přípojkou na 12 V, kuchyňské spotřebiče, židle, stoly, talíře, hrnce a pánve, šálky a sklenice, USB a nabíjecí kabely, koberce a lišty a také svítilny a sada pro přežití pro dobrodružné cestovatele.

Inovativní technologické prvky: napájecí zdroj, solární panely a 27palcový monitor

Žáci vybavili model Škoda Roadiaq také některými inovativními technologickými prvky. V úzké spolupráci s IT oddělením Škoda Auto zajistili, aby měl vše, co potřebuje k fungování mobilní kanceláře pro dnešní digitální nomády. Kromě stálého připojení k internetu k tomu patří vestavěný 27palcový monitor s integrovanou dokovací stanicí a kamerou a také bezdrátová klávesnice, myš a reproduktor v obytném a kancelářském prostoru vozu. Za tímto účelem učňové také upravili celou elektrickou síť vozu a vytvořili další světelné zdroje a zásuvky.

Historie: osm žákovských vozů z Mladé Boleslavi a první v indické Púně

Před letošním ročníkem žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto naplánovali, vyvinuli a postavili osm studentských vozů. Vše odstartoval otevřený vůz Citijet na bázi modelu Škoda Citigo v roce 2014. Následoval originální a hravý pickup Funstar, který vycházel z modelu Škoda Fabia, a Atero, což byla emotivní kupé verze modelu Rapid Spaceback. V roce 2017 se objevil první studentský elektromobil Element, který o dva roky předběhl pozdější sériový model Citigoe iV. V roce 2018 vznikl na základě modelu Škoda Karoq parádní SUV kabriolet Sunroq. Velkolepý pick-up Mountiaq byl postaven na základech velkého SUV Škoda Kodiaq. V roce 2020 připomněla vzrušující Slavia Spider vycházející z modelu Škoda Scala svým modelovým označením založení společnosti před 125 lety. V roce 2022 se učňové vrátili po nucené přestávce způsobené epidemií Covid-19 s modelem Afriq. Ten vycházel z městského SUV Kamiq, které bylo přestavěno na rallyový speciál s pohonem 4×4. Na jeho přípravě tým poprvé spolupracoval se Škoda Motorsport. Inspirován mladoboleslavskou tradicí vznikl v roce 2023 také první žákovský vůz Škoda v Indii. V květnu představili studenti 3,5letého oboru mechatronika na akademii společnosti Škoda Auto Volkswagen India Private Limited (SAVWIPL) v Púně svůj osobní vůz snů: čtyřdveřový kabriolet vytvořený ze sedanu Škoda Rapid.