A je to tady. Chtěl bych vám v krátkosti povyprávět příběh téhle krysy, kterou jste mohli jako první vidět na klubovém srazu 8.Škodahome. Dorazil jsem s mnohem známějším doprovodem, Radkem a jeho Retro eLeSem.

Fáčko je v naší rodině už od roku 1989, tedy od funglovky. Zakoupil ho můj tchán. V roce 2003 přešel za mírnou úplatu do správy mé manželky. V tu dobu jsem si řekl, že by to chtělo trochu oživit. Byla to klasická 89 se vším všudy. Hnědý interiér s fórovými madly dveří a vysezenými sedadly. Přestavba začala interiérem. Putoval tam černý z modelu 94. V garáži mi zůstaly sedadla z Felicie RRS. Šup s nimi do Fáčka. V roce 2004 jsem se pustil do opravy podvozkových částí, některé díly se vyměnily, popřípadě zrepasovaly. Nasadily se nové tlumiče Sachs Superturing a celý podvozek dostal nový nástřik. Pak už se jen jezdilo a jezdilo. Sem tam se zachraňovaly díly karoserie proti rzi jejím vytmelením a následným stříknutím sprejem. Takže spíše taková rychlovka.

Až do dne, kdy se blížil den neoblíbené prohlídky na STK. Má to vůbec cenu, držet ho ještě v provozu, nebo ho raději pošleme do věčných lovišť? Fáčko mělo štěstí, rozhodl jsem se z něj udělat krysu. Na tento styl úprav se totiž dokonale hodilo. Vypadalo dost zašle, ale po technické stránce bylo v perfektní kondici. Motor totiž šlape jako hodinky, tlumiče tlumí a brzdy brzdí. Hned co Fáčko prošlo technickou se začalo „krysit“. Krysa se neobejde bez několika věcí. Matného laku, rzi, pěkných kol a výrazného snížení. Matný lak získalo za 20 let stání pod šitým nebem, rzi jsem trochu pomohl. Jednak oklepáním kitu v místech dříve opravovaných a také rozbruskou, která vyčarovala na karoserii několik kovových pruhů. Trpělivé zalévání přineslo rez na dotčených místech. Volba kol padla na plecháče, které opět zůstaly v rohu garáže z Felicie. Jedná se o kousky z modelu Pick-up, tedy s rozměry 5,5×13 palců. Černý matový nástřik jim fakt sluší. Nové jsou i pneu. V zájmu vytvoření tzv. „Áček“ jsem zvolil užovky 155/65 R 13 v kombinaci s bílými veteránskými lemy. Dosáhl jsem tak pěkného vzhledu, lepšího celkového snížení a také lepší akcelerace. Disky sedí na leštěných distančních podložkách 15 a 20 mm. Nejsložitější úpravou ale bylo výrazné snížení vozu. Nechtělo se mi investovat do drahých výškově nastavitelných tlumičů a tak přišlo na řadu trocha toho laborování. Za pomoci snížených sportovních pružin JOM s evropskou homologací, úpravy misek a ukotvení tlumičů v kombinaci s doladěním těhlic a nazutím menšího průměru pneumatik se konečné snížení vozu zastavilo na 85 mm vpředu a 80 mm vzadu.

Motor je oproti sérii lehce poladěn. Snížená hlava válců, přetryskovaný karburátor, svíčky NGK V-Line, extra stíněné zapalovací kabely Tesla, chromovaný vzduchový filtr K&N, odvětrání hlavy válců K&N, částečně leštěné víko motoru, duralový tepelný kryt motoru, přívod studeného vzduchu k filtru, leštěná duralová tyč mezi tlumiči. Nejnovější úpravou je červeně lakovaná lyžina, chránicí převodovku a olejovou vanu.

Nakonec zbylo trochu času na krysí detaily. Spadlá přední RZ, žlutá mlhovka zapuštěná do předního nárazníku, sundané plastové krytky klik dveří, CSko, nerezová koncovka výfuku z Lidlu, zlomená anténa a Hammeritem napsaná loga RATSTYLZ, FAVORAT. Krysí změna teprve začala, takže se bude Favorit časem ještě měnit a beru ho jako odreagování od tunigových aut ve stylu „leštěnky“, kterou už v garáži mám.