Škoda na 78. Rally Monte-Carlo 2010

(Aktualizováno) Jako každý rok se jede v lednu tradiční soutěž Rally Monte-Carlo, která byla letos odstartována již ve úterý 19.ledna prologem, podle něhož se posádky stavěly na start. Nás nejvíce zajímá pětice vozů Škoda Fabia S2000 s továrními speciály

Hned úvod středeční první etapy přinesl smutek fanouškům s okřídleným šípem ve znaku. V první rychlostce  dostala posádka Jan Kopecký/Petr Starý defekt pneu a ztratili více jak třiapůl minuty. Tu vyhrál Hirvonen na Fiestě S2000 o 0,4 sekundy před Hänninenem na voze Škoda Fabia S2000. Ve druhé RZ zajel nejlépe Ogier na Peugeotu 207 S2000 a Hänninen celkově spadl na čtvrté místo se ztrátou půl minuty na vedoucího Hirvonena. Další Fabie pilotovaná Nicolasem Voullozem je se ztrátou necelé minuty na celkově šestém místě. Třetí rychlostní zkouška se opět jela pod taktovkou Hirvonena na Fiestě, ale již byly dost vidět škodovky. Kopecký ztratil na třetím místě pouze 3 sekundy a s čtvrt minutovou ztrátou byly hned za ním Hänninen a Vouilloz s dalšími Fabiemi. Se ztrátou necelé půlminuty byl na sedmém místě Wilks se svojí Fabií. Smůlu měl naopak Ogier s Peugeotem, který díky defektu pneu ztratil dvě minuty. Čtvrtý měřený úsek byl hodně náročný ohledně mlhy, která pokrývala většinu trati. Nejlépe se s ní popral Ogier a o 17 sekund vyhrál před Meekem, oba na Peugeotech 207 S2000. Těsně za nimi zkončil Kopecký a Hirvonen, kteří zde zajeli totožný čas. Páté a šesté místo v rychlostce opět obsadily Fabie s Vouillozem a  Hänninenem. Celkově po prvním dni vede Hirvonen na Fordu Fiesta S2000 s náskokem 42 sekund před Meekem na Peugeotu 207 S2000. K naší radosti třetí je  Hänninen s minutovou ztrátou a za ním je Vouilloz, oba s vozem Škoda Fabia S2000. Kopecký druhou půlku dnešní etapy zajel na výbornou a z páté desítky, kde figuroval po první nešťastné RZ se vyšplhal již na dvanácté místo. Trochu zklamáním je výsledek Jarka Orsáka, jenž po první speciálce atakoval prní desítku, končí dnešní den na šestnácté pozici se ztrátou necelých osmi minut.

Druhá etata rally Monte-Carlo měla na pořadu šest rychlostních zkoušek a škodovky hned od začátku daly o sobě hodně vědět. Dnešní první a celkově pátou RZ vyhrál Vouilloz před Hänninenem a Janem Kopeckým. Všichni tři jedou na Fabii S2000 a až pátý zkončil Hirvonen na Fordu. Další zajímavostí byla havarie loňského šampiona IRC K.Meekeho s Peugeotem. I v šesté rychlostce byly vidět Fabie. Vyhrál ji Ogier s Peugeotem 207 S2000, ale hned za ním Kopecký a  Hänninen. Vouilloz trochu ztratil, ale stále s Fábií bojuje o třetí místo celkově. Sedmá RZ byla nešťastná pro Jana Kopeckého, kterého opět potkal defekt předního pravého kola. Zvítězil Hirvonen a upevnil si s Fiestou celkově vedoucí příčku před  Hänninenem, který dojel třetí. Druhý v rychlostce dojel Vouilloz a postoupil celkově na třetí místo před Ogiera. Nyní následoval servis, kde škodováci měli plné ruce práce s Fabií Jana Kopeckého, kterému po defektu chybělo i světlo včetně blatníku. A protože se bude dojíždět za tmy, bylo třeba dát auto do naprostého pořádku. Odpoledne odstartovala osmá rychlostka a stala se kořistí Hänninena, před Hirvonenem a další Fabií pilotovanou  Vouillozem. Jan Kopecký dojel sedmý se ztrátou půl minuty a je celkově desátý.

Devátou speciálku vyhrál Ogier a celkově se posunul na třetí místo. Druhý dojel  Hänninen před Kopeckým, který opět postoupil na deváté místo celkově. Na body mu už jen chybí 24 sekund. Vedoucí muž celkového pořadí Hirvonen dojel až šestý se ztrátou půl minuty. Poslední RZ dne je náročná za dne, natož jí jet za tmy, jak řekl Jarek Orsák. Nejrychlejší byl Ogier před Fabiemi Vouilloze a  Hänninena. My jsme však čekali jak zajede Jan Kopecký, ale jak sám řekl „Zvolil jsem špatně pneumatiky. Bylo to hodně náročné, strašně moc bláta na trati“ a sedmé místo, půlminutová ztráta zhatily výhodnější pozici do zítřejšího dne. Zítra bude první desítka opět starovat  v opačném pořadí. Po dnešním dni si celkové vedení o 47 sekund udržel Hirvonen na Fordu Fiesta S2000 před Hänninenem na voze Škoda Fabii S2000 a třetí Ogier na Peugeotuz na druhé místo ztrácí 22 sekund. O dalších 24 sekund je Vouilloz na další Fabii. Již nyní je jasno, že o vítězi se rozhodne právě mezi touto čtveřicí. V Top10 máme ještě dvě škodovky. Sedmého Wilkse a deváteho Kopeckého. Dobře se drží na dvanáctém místě Jarek Orsák na páté Fabii. Zítra nás čeká dopoledne jedna RZ a ostatní večer s vyvrcholením nočního průjezdu přez Col de Torini.

Závěrečný den ukázal, jak je důležité zvolit správně pneu. Dopolední rychlostka byla jen takovým rozjezdem na večerní „Noc dlouhých ohňů“. Tu vyhrál Ogier, který to myslí s útokem na vedoucí pozici hodně vážně a na své největší soupeře najel pomalu 20 sekund.

Ani posádky na škodovkách nevyklízejí pozice a tentokrát se všech pět vozů Škoda Fabia S2000 vešlo do Top ten. Večer začala gumařská loterie. Dvanáctá RZ již napověděla, že kdo se nebál a obul spíše na vodu, vidělal. Opět vyhrál Ogier na Peugeotu a na vedoucího Hirvonena s Fordem ztrácel už jen 38 sekund. Opět se všech pět
Fabii vešlo do desítky a bylo vidět, že všichni se snaží jet naplno. Třináctka se škodovce ukázala jako nešťastná rychlostka a ti co jsou pověrčiví, tak se nediví. Zde se ukázala, jak velkou ztrátu dokáže udělat špatný výběr pneu. Vyhrál Sarrazin s Peugeotem, před Hirvonenem a Ogierem. Haninen až pátý se ztrátou více jak půl minuty. Až za ním Vouilloz, Kopecký, Wilks a Orsák dokonce až patnáctý. Jan Kopecký k tomu stroze okomentoval „Co říci, úplně špatná volba pneu…“ a Hanninen dodal „To patří k Monte Carlu, pneumatikářská loterie“. V desítce havaroval Wittmann s Peugeotem a Jarek Orsák postoupil celkově do Top ten. V předposlední čtrnácté RZ zabral Hanninen a vyhrál ji před Hirvonenem a Sarrazinem, kterému tato část rally velice sedí. Za nimi se usadili Vouilloz, Kopecký a Jarek Orsák, který si dojel pro nejlepší umístění v rychlostce ne Monte Carlu. Nejvíce hořkosti musel spolknout Ogier, který pomýšlel i na útok na první místo Hirvonena. Před startem do RZ mu odešel alternátor a musel odstoupit. Poslední patnáctá rychlostní zkouška byla spíše o dojetí. Vyhrál ji Sarrazin na voze Peugeot 207 S2000 před naším Janem Kopeckým. Asi největší radost byla u Fordu, kde Hirvonen celkově vyhrál při premieře nového vozu Fiesta S2000, i když její přejímka nebyla asi úplně korektní. I tak ukázala, že bude pro soutěžní sport přínosem a Škodovkám s Peugeotům velkým soupeřem.

Závěrem musíme konstatovat, i když Škodovky Monte Carlo nehrály, byly bodově nejúspěšnější značkou soutěže. Trochu porovnání. Pět vozů Škoda Fabia S2000 na startu a stejný počet i v cíly v Top ten. Mezi prvními šesti tři značky (Ford,Škoda,Peugeot), z toho čtyři vozy Škoda. A nakonec mezi prvními devíti, pět Fabii S2000 a dva češi. Vyhrál již zmíněný Hirvonen s Fordem Fiesta S2000 před Hanninenem a Vouillozem na vozech Škoda Fabia S2000. Čtvrté místo a bramborová medaile zůstala na nejlepší z vozů Peugeot 207 S2000. Pátý dojel Jan Kopecký před Wilksem, oba Škoda Fabia S2000. Na sedmém a osmém místě opět vozy Peugeot 207 S2000 pilotované Magalhaesem a Vigionem. Za nimi na pěkném devátém místě dojela další česká posádka Jarek Orsák/K.Vajík na voze Škoda Fabia S2000. Top ten uzavřel Jereb s Peugeotem 207 S2000. Ještě pro úplnost milovníkům škodovek dodám, že na předposledním místě 35.pozici dojel nejslabší vůz soutěže Škoda Fabia ve třídě N1.

Ještě dodám, že na čtrnácté pozici dojel Štand na Subaru Impreza STi a třicátý první Rada s Alfou Romeo 147. Příští soutěží, kde můžeme fandit vozům s okřídleným šípem ve znaku, je soutěž MS ve Švédsku, která začíná 10.února.