Škoda na 15. Rallye Monte-Carlo Historique 2012

Dne 27.1.2012 úderem čtrnácté hodiny se vydaly obě posádky týmu ČK motorsport na start již patnáctého ročníku Rallye Monte-Carlo Historique.

15. Rallye Monte-Carlo Historique 2012

Na letošním historickém „Monte“ se představila posádka Karel Mach a Jan Bláha s vozem Škoda 130 RS. Budou se snažit využít zkušeností, které získali při loňské účasti na této soutěži. Naopak nováčky budou Stanislav Kopt s Vlastimilem Bidelnicou, kteří se poprvé zúčastní s vozem Škoda 1000 MB. Stanislav Kopt se za volantem soutěžního vozu objeví po rovných patnácti letech, protože jeho zatím poslední start se odehrál na domácí Rallye Český Krumlov v roce 1997.

Varšava, 29.1.12

Z Varšavy ve 13.30 hodin odstartovala do závodu posádka Karel Mach a Honza Bláha se Škodou 130 RS, která má startovní číslo 163. Hned po ní odstartovala i druhá naše posádka, kterou tvoří Stanislav Kopt a Vlasta Bidelnica se Škodou 1000 MB, která má startovní číslo 166. Obě posádky se vydaly se na cestu do německých Drážďan, kam dorazili ještě večer.

Bad Homburg, 30.01.12

Z Drážďan vyrazily obě posádky do dalšího německého města Bad Homburgu, které se nachází nedaleko Frankfurtu nad Mohanem. Stanislav Kopt s Vlastou Bidelnicou jedoucí se Škodou 1000 MB mají za sebou již jeden pozdní příjezd do časové kontroly a dle slov Karla Macha si tak vybírají „nováčkovskou“ daň na této dlouhé soutěži. Karel Mach s Honzou Bláhou, jedoucí se Škodou 130 RS, zatím bez problémů. Velkou nepříjemností je ale porucha doprovodného vozu, ve kterém je kompletní vybavení. Přímo z Bad Homburgu to okomentoval Karel Mach: „Jedeme bez problémů. Nepříjemná je jen technická závada naší doprovodné dodávky, která zůstala stát u Eisenachu. Náhradní díl k její opravě bude na místě nejdříve zítra … Druhé doprovodné auto se vrátilo pro pár základních náhradních dílů a pro zimní kola.“

Monako, 31.01.12

Cílem dnešní poslední části hvězdicové jízdy bylo již Monako. Co vše se stalo během přejezdu z Německa? Již od německých hranic začalo hustě pršet a sněžit. Počasí směrem dál k Alpám se stále zhoršovalo a většina silnic byla pod sněhem a ledem, ke všemu se přidala i tma. Spojili jsme se telefonicky s Karlem Machem, který k dnešní etapě dodává: „Očistec! Nevím jaké lepší slovo použít. Sníh a led ztěžují už tak dost těžkou soutěž. Takovéhle zimní podmínky tady prý dlouho nikdo nepamatuje. Jedeme stejně jako loni jen s mapou a stopkami bez využití moderní navigační techniky. Navíc se nám porouchaly stěrače. Bohužel závada nastala v samotném mechanismu a u naší Škodovky je těžko opravitelná. Podařilo se nám nakonec zprovoznit alespoň jeden stěrač, ale moc toho nevidíme. Do cíle etapy jsme tak dojeli s velkou časovou penalizací …“ Škodu 130 RS dále provázely i drobné problémy se startováním, které se ale podařilo vyřešit opravou vadného spínače.

Těžké podmínky podtrhují i fakt, že se Stanislav Kopt s Vlastou Bidelnicou, jedoucí se Škodou 1000 MB, rozhodli jet z francouzského Grenoblu rovnou do Monaka a s hrozbou penalizace vynechat časové kontroly i první Regularity test. Ten se nacházel na známém úseku rychlostní zkoušky Rallye Monte-Carlo a vedl z městečka Sospel do obce Lucéram. „Opět těžké zimní podmínky. Spousta závodních aut do Sospelu vůbec nedorazilo. Při absolvování této „ertety“ na nás mávala jedna norská posádka, jejichž Volvo bylo zapadlé asi 40 metrů v rokli a upozorňovali nás na nebezpečné místo na trati,“ dodává Karel Mach.

15. Rallye Monte Carlo Historique – hvězdicová jízda

Celkem 291 posádek odstartovalo z 6 evropských velkoměst do hvězdicové jízdy letošního 15. ročníku Rallye Monte Carlo Historique a mezi nimi i dvojice reprezentující tým ČK motorsport. Se startovním číslem 163 se na start v polském hlavním městě Varšavě postavili Karel Mach s Janem Bláhou s jejich osvědčenou Škodou 130 RS vyvedenou v barvách továrního týmu Škoda pro Monte Carlo 1977. Ti nastupovali již se zkušenostmi z loňského ročníku, zato mezi nováčky se zařadili Stanislav Kopt s Vlastimilem Bidelnicou, kteří zvolili Škodu 1000 MB z roku 1968 v modrožluté livreji, která veze číslo 166.

Col de Gaudissart, 01.02.12

Středečním programem 15. ročníku Rallye Monte-Carlo Historique byla klasifikační etapa, která vedla z Monaka do Valence. Všechny účastníky čekalo více než 500 kilometrů jízdy, které byly zpestřeny čtyřmi Regularity testy (testy pravidelnosti). Navigátor ve Škodě 130 RS Honza Bláha zažil horké chvilky hned na druhém dnešním testu pravidelnosti, když poslal jezdce Karla Macha špatným směrem a posádka zabloudila. K celé věci pak sám dodává: „Bohužel jsme odbočili o zatáčku dříve a následně zabloudili. Z našeho bloudění tak vznikla výrazná časová ztráta a z toho plynoucí propad v průběžném pořadí …“ V interním týmovém souboji tak šla do vedení druhá posádka, kterou tvoří Stanislav Kopt a Vlasta Bidelnica. I tato posádka modro-žluté Škody 1000 MB je spokojena a jízdu na sněhu a ledu si pochvaluje.

Valence, 02.02.12

Dnešní etapa odstartovala z francouzského města Valence, které je považováno za severní bránu historické oblasti Provence. Po zhruba 320 kilometrech, které obsahovaly také čtyři testy pravidelnosti, se závodníci vrátili zpět do Valence. Do cíle této etapy dorazily i obě naše posádky. Karel Mach s Honzou Bláhou, pilotující Škodu 130 RS mohutně stahují ztrátu ze třetí „ertety“. Po čtyřech dnešních testech se probojovali z celkového 196. místa až na 184. pozici v celkovém pořadí. Druhá posádka ve složení Stanislav Kopt a Vlasta Bidelnica je po dnešní etapě se svou Škodou 1000 MB na celkovém 176. místě.

Monte-Carlo, 03.02.12

Závěrečná etapa letošního 15. ročníku Rallye Monte-Carlo Historique opět zavedla účastníky na legendární úseky Rallye Monte-Carlo. Na programu byly rovněž průjezdy průsmyky Col de Turini nebo Col de Braus. Finále historického Monte se samozřejmě jelo za hluboké tmy a mělo na programu také tři testy pravidelnosti. Zajímavé také bylo, jak viděl povrch tratě jezdec a spolujezdec. Dle slov jezdce byl povrch z Col de Turini mokrý, ale spolujezdec Honza Bláha to viděl úplně jinak: „Karel si myslel, že jede na mokré silnici, ale já jsem to viděl úplně jinak. Povrch trati byl samozřejmě zledovatělý, ještě že jsme měli pneumatiky s hřeby, které nám hodně pomáhaly :-).“

Ještě drsnější byl ale průjezd posledním Regularity testem, který se jel na úseku Loda – Col de Braus. Od startu se jelo na mokré silnici, ale dojíždělo se v hlubokých kolejích vyjetých ve sněhu, kdy střed vozovky byl uhlazený od ližin soutěžních automobilů. Navíc se tyto povrchy různě střídaly. K poslednímu testu se váže také jedna zajímavá příhoda. „Na poslední „ertetě“ jsme jeli slalom mezi chlupatými krávami, které se procházely na cestě. Chvílemi jsme si připadali, jako když projíždíme myčkou …,“ s úsměvem dodává spolujezdec Honza Bláha.

A tak nedlouho nad sobotním ránem projely obě naše posádky cílovou rampou 15. ročníku Rallye Monte-Carlo Historique. Karel Mach s Honzou Bláhou obsadili celkově 149. místo v absolutním pořadí se ztrátou 55 216 bodů na vítěze, Stanislav Kopt s Vlastou Bidelnicou byli nakonec klasifikováni na 186. místě se ztrátou 96 028 bodů. Mach s Bláhou absolvovali prakticky celou trasu soutěže a jejich vůz Škoda 130 RS až na drobné závady opět uspěl.

Na závěr Karel Mach dodává

Obě posádky týmu ČK motorsport tedy čekalo jen slavnostní sobotní vyhlášení výsledků 15. Rallye Monte-Carlo Historique s pořádnou oslavou. „Dokončili jsme celou soutěž, na výsledky nehledíme, protože jedeme jen podle tachometru. Ostatní posádky mají moderní techniku, která jim hlídá rychlostní průměr a odchylky od ideálního času na „ertetách“. Bez těchto přístrojů na umístění v čele soutěže nelze dosáhnout,“ připomíná Karel Mach.

Text a foto ČK motorsport