ŠKODA Fabia R 5 má homologaci FIA

Milník pro značku ŠKODA: Světová automobilová federace FIA jako nejvyšší autorita motoristického sportu dala zelenou novému vozu ŠKODA Fabia R 5. Nový rallyový speciál může po úspěšné homologaci pokračovat v úspěšné 114leté historii motoristického sportu

ŠKODA Fabia R5

Fabia R 5 vychází z nového sériového vozu ŠKODA Fabia a je nástupcem vozu Fabia Super 2000, který vešel do historie ŠKODA Motorsport jako nejúspěšnější soutěžní vůz všech dob.

„Těší nás schválení ze strany Světové automobilové federace FIA. Nyní můžeme prokázat kvalitu našeho nového rallyového speciálu při soutěžích,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva ŠKODA AUTO odpovědný za technický vývoj. „Při vývoji naší tak úspěšně zavedené sériové Fabie třetí generace jsme převzali některé geny z našich soutěžních vozů a vyvinuli jsme tu nejemocionálnější Fabii všech dob. Nyní naopak sériový model posloužil jako základ pro nový vůz Fabia R 5.“

Turbomotor 1,6 litru

Nový rallyový speciál značky ŠKODA je špičkový vůz. Podle předpisů FIA je vůz ŠKODA Fabia R 5 vybaven turbomotorem 1,6 litru. To je podstatná změna oproti dvoulitrovému atmosférickému benzínovému motoru vozu Fabia Super 2000. Kromě toho bude mít nové auto s pohonem všech kol sekvenční pětistupňovou převodovku a vzpěry McPherson. Hmotnost činí, jak stanoví předpisy, minimálně 1 230 kg. Do přesného nastavení a optimální souhry vysoce moderních součástí investoval tým ŠKODA Motorsport od spuštění projektu 15 měsíců intenzivní vývojářské práce.

ŠKODA Fabia R 5 má homologaci FIA

Homologační proces je dlouhodobá a komplexní procedura, která vyžaduje úzkou spolupráci se Světovou automobilovou federací FIA a má několik částí. Nový vůz ŠKODA Fabia R 5 se musel v uplynulých měsících podrobit rozsáhlému přejímacímu procesu, který byl nyní úspěšně zakončen schválením ze strany FIA.

„Jsme rádi, že máme homologaci od Světové automobilové federace FIA v kapse,“ říká ředitel ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek. „Vývoj naší nové naděje pro rally představoval náročný proces a rovněž i velkou výzvu pro celý tým ŠKODA Motorsport, kterému bych chtěl vyslovit svůj velký dík.“

Důležitými poznatky při vývoji nového rallyového speciálu přispěli špičkoví jezdci, jako asijsko-pacifický šampion Jan Kopecký (CZ), mistr Evropy Esapekka Lappi (FIN), rallyová legenda „Fast“ Freddy Loix (B) a mnohonásobný rakouský mistr Raimund Baumschlager. Celkem bylo do homologace ujeto asi 10 000 testovacích kilometrů na nejrůznějších površích, mimo jiné v České republice, Rakousku, Německu, Itálii, Francii, Řecku, Španělsku a Finsku. Ať za ledového chladu nebo ve slunném počasí, na asfaltu, šotolině nebo sněhu – ŠKODA Fabia R 5 absolvovala všechny testy úspěšně.

ŠKODA Fabia Super 2000 byl zárukou titulu

Zájem zákaznických týmů o nový vůz ŠKODA Fabia R 5 je již nyní veliký. Není divu, neboť jeho předchůdce ŠKODA Fabia Super 2000 byl zárukou titulu. V minulé sezóně v rally 2014 získala ŠKODA s vozem Fabia Super 2000 hattrick v titulech v hodnocení jezdců a značek v Asijsko-pacifickém šampionátu (APRC), kromě toho v mistrovství Evropy FIA v rally (ERC) potřetí za sebou zvítězil tovární jezdec značky ŠKODA. V seznamu úspěchů minulého roku je rovněž pět národních mistrovských titulů. S celkem téměř 50 mezinárodními a národními tituly za šest let je ŠKODA Fabia Super 2000, která poprvé odstartovala v roce 2009, nejúspěšnějším projektem ve 114leté historii motoristického sportu tohoto podniku.

Ředitel ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek: „S novým vozem ŠKODA Fabia R 5 chceme na tratích rally po celém světě díky rychlosti a spolehlivosti navázat na úspěchy posledních let. Po úspěšné homologaci nyní můžeme zahájit následující fáze projektu Fabia R 5.“