Říká se, že něco pěkného musí skončit jen proto, aby mohlo začít něco ještě hezčího. A případ červené Fabie combi z dílny Filipa Fíli Taubnera potvrzuje pravidlo. Zasvěcení si zcela jistě pamatují na čtyřletou éru lakovaných krytů pod motorem opatřených a

 

Ale jelikož Fílovo srdce bije podstatně více pro skutečné automobilové závody než pro klasický leštěnkářský tuning,nastal čas vyměnit plastové kryty za něco pevnějšího. Od dávných dob se říká, že závodní vozy byly stavěné i pro to, aby se na nich otestovaly věci určené pro běžný silniční provoz. A právě motorsport je svět,ze kterého Fíla čerpá inspiraci a přetváří jí do skutečné podoby ve světě tuningu.

 

Úprava, která je hlavně využívána na všech rally vozech,a kterou Vám dnes představíme je zcela funkční. Nejen že zvyšuje světlou výšku vozu v prostoru pod motorem, ale zároveň mechanicky chrání pohonnou jednotku Vašeho vozu. Řeč bude o montáži ochranné duralové ližiny pod motor.

Základ tvoří ocelový držák svařený z kulatiny do tvaru U a doplněný o kotvící výstuhy. Pro montáž se využívají již z továrny připravené otvory v přední části hlavních nosníků před motorem ,do kterých se vkládají ocelové válečky s vnitřním závitem. Pro jejich přišroubování k nosníkům je nutné zhotovit otvory v prostoru pod akumulátorem (nutná demontáž akumulátorové skříně a airboxu) a na protější straně pod expanzní nádobkou a naftovým filtrem (v případě motorizace TDI). Na nápravnici využívá ližina předlisovaných čtyř otvorů, do kterých se umisťují nýtovací matice s metrickým závitem. Podrobná fotogalerie vystihuje detailně celou montáž.

Realizace a následná montáž proběhla ve spolupráci s firmou VM Car – www.vmcar.cz sídlící ve Žďáru nad Sázavou a zabývající se výrobou ochranných ližin především na vozy Škoda již řadu let. Doba samotné montáže je závislá na stupni výbavy jednotlivých vozů, ale řádově se pohybuje v rozmezí 2-4 hodin. V našem případě z důvodu nutnosti preventivní demontáže lakovaných podběhů byly 4 hodiny lehce překročeny. Cena ližiny včetně svařeného držáku a spojovacího materiálu se pohybuje v rozmezí 3.500,- (3mm ocel) – 6.000,- (4mm dural s 1/2 hmotností) + DPH.