Pět chyb, které lidé dělají při používání klimatizace

/ Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon bez předchozího vyvětrání interiéru
/ Výdechy ventilační soustavy by měly směřovat ke stropu, nikoli na cestující, aby se podpořilo optimální proudění vzduchu
/ Teplota interiéru 35 °C může ovlivnit reakční dobu řidiče, proto se doporučuje chlazení a ventilace interiéru

Klimatizace

Je tomu již dlouho, co se lidé vydávali na cesty automobilem v časných ranních hodinách, aby se vyhnuli jízdě na rozpáleném slunci, nebo co jezdili po dálnici se staženými okny, aby zamezili zahřívání interiéru. Na rozdíl od současnosti nebyla klimatizace v 80. letech součástí sériové výbavy. Vývoj klimatizační soustavy pro každý model trvá tři roky. Během této doby dochází k optimalizaci tvarového řešení a rozměrů u rozvodů klimatizace a výdechů ventilační soustavy. Vývojáři k tomu používají softwarové nástroje, umožňující virtuální prostorové simulace proudění vzduchu v interiéru vozidla. Nicméně lidé i nadále dělají při používání klimatizace chyby. Následující řádky specifikují pět nejčastějších chyb a zahrnují několik tipů, jak klimatizaci používat efektivněji:

1) Zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon ihned po usednutí do vozu: V létě může teplota v interiéru vozidla, zaparkovaného na slunci, dosáhnout až 60 stupňů Celsia. Tuto teplotu lze za půl hodiny snížit na 25 stupňů při dodržení několika jednoduchých pravidel. Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon. „Před zapnutím klimatizace na několik minut otevřete dveře a okna,“ tak zní první doporučení Ángela Suáreze, inženýra Technického centra SEAT. Tímto jednoduchým opatřením „přirozeně snížíte teplotu v interiéru“. Po vyvětrání interiéru vozidla můžete nastoupit, zavřít dveře a okna a zapnout klimatizaci.

2) Provoz klimatizace v režimu vnitřní recirkulace vzduchu: Jedná se o další běžnou chybu, kterou lidé dělají, protože jinak „se okna zamlží“. Suárez místo toho doporučuje zapnout režim Auto, aby „systém sám udržoval rovnoměrné a efektivní proudění vzduchu“.

3) Nezapnutí klimatizace, protože je ráno „chladné“: V některých částech Evropy mohou být rána i v létě chladná. Navzdory tomu je „zapnutí klimatizace i při nastavení vysoké teploty“ dobrým nápadem, protože se tím zabrání zamlžení oken při pozvolném zvyšování venkovní teploty.

4) Nesprávné nastavení výdechů ventilační soustavy: „Sniž teplotu klimatizace, necítím žádnou změnu“ zní často požadavek cestujících v létě. Podle odborníka značky SEAT to však většinou „není otázkou teploty, ale směru, jímž vzduch proudí v interiéru vozidla“. Aby bylo zajištěno rovnoměrné rozdělování vzduchu v interiéru, „měly by výdechy ventilační soustavy směřovat vzhůru, nikoli do tváří cestujících“. Díky tomuto jednoduchému opatření „bude vzduch proudit po celém interiéru vozu a bude nepřetržitě přiváděn ke všem cestujícím“.

5) Zanedbání pravidelné údržby: Stejně jako motorový olej, kola nebo brzdová kapalina, vyžaduje i klimatizační soustava automobilů specifickou údržbu. Doporučuje se měnit vložku čističe vzduchu každých 15 000 nebo 20 000 kilometrů, „aby nedocházelo k omezování proudění vzduchu a snižování jeho intenzity“, dodává Ángel Suárez.

Je důležité nepodceňovat vliv vysokých teplot na řízení v létě. Podle odborníka společnosti SEAT jsou při teplotě v interiéru 35 °C reakce řidiče o 20 % pomalejší než při teplotě 25 °C. Podobný vliv na řízení má 0,5 ‰ alkoholu v krvi řidiče. Proto je důležité udržovat v prostoru pro cestující nízkou teplotu a čerstvý vzduch.