› Švéd Oliver Solberg, startující za tým Toksport WRT, má v prvním podniku FIA Mistrovství světa v rally za cíl dosáhnout co nejlepšího výsledku.
› Bývalý FIA mistr Evropy v rally Chris Ingram z Velké Británie usedne za volant vozu Škoda Fabia RS Rally2 týmu The Racing Factory.
› Trojnásobný vítěz španělského mistrovství Pepe López (Škoda Fabia RS Rally2 týmu Mapo Motorsport) usiluje o další umístění na stupních vítězů v kategorii WRC2.

Škoda Fabia RS Rally2

Rallye Monte-Carlo (25.–28. ledna) bude jako obvykle zahajovat FIA Mistrovství světa v rally. Na týmy čeká 17 rychlostních zkoušek na 324 kilometrech alpských silnic severně od knížectví. Očekávají se všechny druhy silnic: asfalt od suchého až po mokrý, stejně jako ledové a sněhové plotny v místech, kde zimnímu slunci brání hory. Mladý Švéd Oliver Solberg a jeho britský spolujezdec Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) patří k favoritům na vítězství v dané třídě. 

Na nadcházející Rallye Monte-Carlo bude jezdec značky Škoda Chris Ingram bojovat o body do kategorie WRC2. FIA mistr Evropy v rally z roku 2019 se spolujezdkyní Hannah McKillopovou startují s vozem Škoda Fabia RS Rally2 portugalského týmu The Racing Factory. Britská posádka se utká s trojnásobným vítězem španělského mistrovství Pepem Lópezem, který sdílí vůz Škoda Fabia RS Rally2 týmu Mapo Motorsport se spolujezdcem Davidem Vázquezem. V loňském roce španělská posádka dokončila Rallye Monte-Carlo na třetím místě v kategorii WRC2. Na mladoboleslavský rallyový vůz spoléhá na Rallye Monte-Carlo 13 z 23 posádek přihlášených do třídy RC2.

Dalším jezdcem značky Škoda, startujícím na Rallye Monte-Carlo, je Oliver Solberg, který bude se Škoda Motorsport spolupracovat i v roce 2024. Společně s britským spolujezdcem Elliottem Edmondsonem pojede s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT. Nejvyšším Solbergovým cílem je získat titul v kategorii WRC2.

Narozdíl od Ingrama se Solberg rozhodl, že Rallye Monte-Carlo jako jeden z podniků pro bodování do WRC2 nenominuje. Místo toho půjde „naplno“ za vítězstvím ve vysoce konkurenční třídě RC2. „Rallye Monte-Carlo je jednou z nejnepředvídatelnějších soutěží. Chci si tuto klasickou rallye užít a jet co nejrychleji bez jakéhokoli tlaku. Svoji účast ve WRC2 zahájím později, na druhé rally, mé domácí rally ve Švédsku,“ vysvětluje 22letý Švéd. Podle předpisů mohou jezdci přihlášení do kategorie WRC2 bodovat pouze na sedmi ze 13 rally sezony 2024. Které to budou, to záleží na jejich osobní volbě.

Syn bývalého mistra světa FIA v rally Pettera Solberga se proto utká s 29 soupeři reprezentujícími šest výrobců. Jeden z nejrychlejších jezdců značky Škoda posledních let opustil třídu RC2: Andreas Mikkelsen z Norska. Úřadující mistr světa kategorie WRC2, který získal titul v roce 2024 za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2 provozovaného společností Toksport WRT, přestoupil do vozu Rally1 a letos bude bojovat o celkové vítězství.

Na rozdíl od Solberga Chris Ingram nominoval Rallye Monte-Carlo jako jeden z podniků, kde bude bodovat do kategorie WRC2.

Úvodní podnik sezony 2024 odstartuje ve čtvrtek večer (25. ledna) před světoznámým kasinem v Monte-Carlu, následovat budou dvě noční rychlostní zkoušky o délce přibližně 46 kilometrů. V pátek, respektive v sobotu bude následovat dalších šest rychlostních zkoušek. V neděli jsou pak připraveny tři rychlostní zkoušky. Celková délka měřených úseků činí 324 kilometrů.

Věděli jste, že…

…první Rallye Monte-Carlo se jela v roce 1911 a je nejstarší soutěží aktuálního kalendáře WRC, a současně jednou z nejstarších rally vůbec?

…tato soutěž byla původně navržena jako propagační akce Monaka pro posílení obvykle slabší zimní turistické sezony? Do roku 1998 se vyjíždělo z různých konců Evropy, někdy dokonce až ze severní Afriky, a účastníci se sjeli v Monte-Carlu nebo ve Francii, kde se konal skutečný start rally.

…na Rallye Monte-Carlo je zcela zásadní a extrémně náročná volba správných pneumatik? Týmy musí zvládnout až tři rychlostní zkoušky bez servisní zastávky. K dispozici mají pouze čtyři pneumatiky namontované na voze plus maximálně dvě rezervy. Teoreticky se celá soutěžní trasa jede na asfaltu. Protože se často stává, že zatímco jedna rychlostní zkouška je pokryta sněhem a další je namrzlá, mokrá nebo suchá, je volba pneumatik téměř vždy kompromisem, kdy někteří jezdci zvolí lépe než ostatní.

…někdy se používají zdánlivě podivné kombinace pneumatik? Občas se montují současně sněhové pneumatiky s hroty a slicky téměř bez drážek, snahou je být připraven na měnící se podmínky na trati.

Kalendář FIA Mistrovství světa v rally pro rok 2024:

Monte-Carlo 25. 01.–28. 01. 2024
Švédsko15. 02.–18. 02. 2024
Keňa28. 03.–31. 03. 2024
Chorvatsko18. 04.–21. 04. 2024
Portugalsko09. 05.–12. 05. 2024
Itálie30. 05.–02. 06. 2024
Polsko27. 06.–30. 06. 2024
Litva18. 07.–21. 07. 2024
Finsko01. 08.–04. 08. 2024
Řecko05. 09.–08. 09. 2024
Chile26. 09.–29. 09. 2024
Střední Evropa (CZ/A/D)31. 10.–03. 11. 2024
Japonsko21. 11.–24. 11. 2024