Mono je jednomístný, otevřený a povolený silniční vůz na závodních tratích, který existuje již více než deset let a jeho výrobce, BAC, nevykazuje žádné známky odchylky od své základní kompetence. V předvečer rozšíření prodeje do USA představil britský butikový výrobce superaut svou nejnovější iteraci Mono na Monterey Car Week.

Jednoduchá superauta

Mono, pro ty, kteří nejsou obeznámeni, je tak jednoduchý koncept superauta, jaký jen můžete získat. Jedno sedadlo namontované uprostřed, otevřený kokpit, závodní motor a převodovka, pohon zadních kol, odpružení odvozené ze závodu a jen tolik vnějšího osvětlení, aby to bylo legální na silnici. Původně byl představen v roce 2011, v roce 2015 dostal nový motor, v roce 2019 verzi R s tvrdším jádrem a v roce 2020 přeplňovaný model .

Pro rok 2024 společnost BAC původní Mono důkladně prozkoumala. Uprostřed umístěný 2,5litrový atmosférický I-4 vyvinutý ve spolupráci s Mountune Racing a založený na motoru Ford Duratec nyní poskytuje dalších 6 koňských sil s výkonem 311 koní a 231 lb-ft. Standardní motor Mono, který si vypůjčil několik triků od výkonnějšího motoru Mono R, nyní dosahuje otáčky 8 000 ot./min.

S nárokovanou pohotovostní hmotností pouhých 570 kg, šestistupňovou sekvenční závodní převodovkou a speciálními pneumatikami Pirelli P Zero Trofeo R BAC říká, že aktualizované Mono může dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 2,7 sekundy. S motorem za řidičem uvádí BAC vyvážení hmotnosti 41 procent vpředu a 59 procent vzadu, tedy jen o jedno procento více nakloněných vpředu než Porsche 911 GT3. Mimochodem, převodové poměry v této převodovce lze upravit podle potřeb zákazníka.

Odpružení Mono odvozené ze závodů a ovládané tlačnou tyčí bylo dále vylepšeno, aby se rozšířilo jeho provozní pole, takže je jízda na ulici příjemnější a na trati neméně zuřivá. Mechanicky nastavitelné odpružení a elektronicky řízené dvourežimové tlumiče udržují tato Trofeo R (a volitelné pneumatiky pro hladké a mokré terény) v kontaktu s asfaltem.

Karoserie spoře oděné karoserie Mono z uhlíkového kompozitu naplněná grafenem byla trochu masírována, což jí dodává měkčí křivky a nemenší pozornost věnovanou aerodynamice. Masivní přední splitter je o něco méně hranatý a jednoprvkové světlomety Mono R nahrazují původní dvoudílné skládané světlomety Mono. Vstup vzduchu do motoru přes levé rameno řidiče je menší a uhlazenější než naběračka přídavné nádrže Mono R. Celkově vypadá nové Mono o něco více jako superauto než jako závodní auto.

Cena nebyla oznámena, ale na tom nezáleží, protože první vozy již byly prodány před debutem a výroba již začala. Staré Mono začínalo na ekvivalentu zhruba 4,5 milionu korun, takže to je dobrý odhad pro nový vůz.