Slavnostním otevřením nové výstavy ve Škoda Auto Muzeu automobilka oslavila 110 let nepřetržité výroby motorů v Mladé Boleslavi. Děje se tak u příležitosti výročí první oficiální jízdy s prvním motocyklem Laurin&Klement a jeho úspěšného představení novináPánové Václav Laurin a Václav Klement se roku 1898 nechali volně inspirovat motocyklettou bratří Wernerů z Paříže. Motor, narozdíl od nich, umístili dovnitř rámu a veškeré ovládací prvky umístili do prostoru řidítek. Na přelomu let 1898 – 99 zahájili výrobu. V roce 1898 se jednalo o první zkoušky, od roku 1899 začali Laurin a Klement motocykly nabízet svým zákazníkům.
 
„Na světě existuje velmi málo firem, které vyrábí osobní dopravní prostředky s vlastním motorem nepřetržitě 110 let. Navíc s hlavním sídlem stále ve stejném městě. Řada firem, které tehdy vznikaly, už dávno zanikla nebo změnila sortiment. Z jiných se staly jen montážní závody. V Mladé Boleslavi se ale výrobě a vývoji dopravních prostředků věnujeme již od roku 1895. Původně šlo o bicykly, ale roku 1899 přibyl i motocykl vlastní konstrukce,“ komentoval výročí Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto.
 
Největší slabinou prvního motoru bylo zapalování, původně žárový typ. Plamínek žhavící lampy neustále zhasínal, na řadu proto přišlo experimentování s elektrickým zapalováním za použití akumulátorů. Ty se ale také neosvědčily a tak pánové Laurin a Klememt začali komunikovat s firmou Roberta Bosche. Tehdy ale velmi drahé zařízení nakonec použili jen jako zdroj informací. Na základě toho vyvinuli vlastní systém, kdy elektrický proud pro zapalování vyráběl induktor umístěný pod motorkem a poháněný řetízkem.
 
Kromě obecně známých benzínových motorů pro osobní vozy se ale vyráběly i agregáty pro jiná použití: navijáky pro letecké balony za první světové války, chladicí jednotky v 60.-80. letech 20. století apod. Nelze opomenout licenční letecké motory L&K – Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. První letecké motory vlastní konstrukce byly vyrobeny již roku 1910.
 
Výroba motorů byla v dnešní podobě zahájena 20.12.2001 v hale M6 – tzv. „nové motorárně“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorů zaměstnává 600 lidí. Každý den sjede z linek až 2800 kusů. Jedná se o dvě výkonová provedení zážehového tříválcového motoru 1.2 HTP a od letošního roku také benzinový přeplňovaný motor 1.2 TSI 77 kW. Dále zde probíhá dokončovací montáž motorů 1.4 MPI a vznětových motorů 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.
 
Škoda Auto se věnuje také výrobě převodovek a náprav. Převodovky jsou v Mladé Boleslavi vyráběny od 1.1.2001 taktéž v hale M6 s výrobní kapacitou až 2900 kusů denně. Výrobě převodovek se věnuje 800 zaměstnanců. Hlavním produktem automobilky je manuální pětistupňová převodovka MQ 200.
 
Motory a převodovky z Mladé Boleslavi lze nalézt kromě vozů Škoda i v dalších modelech koncernových značek Audi, Seat a VW.
 
Důležité momenty ve výrobě motorů Škoda Auto:
1895 – založení firmy Laurin a Klement
1899 – představení prvního motocyklu (a motoru) L&K novinářům
1905 – uvedení prvního motoru L&K v automobilu (Voiturette L&K Typ A)
1907 – vyroben jeden z prvních osmiválců na světě
1925 – v Mladé Boleslavi začíná výroba motorů a vozů s okřídleným šípem ve znaku
1964 – Zahájení výroby motoru Typ 990 (Škoda 1000 MB) v nových provozech – hala M2, dnes „stará motorárna“, jednalo se o tlakově litý blok z hliníkové slitiny. Výroba vozů s motorem vzadu probíhala v letech 1964-1990
1987 – Motor Škoda v novodobé historii zpět pod přední kapotou, a sice ve voze Favorit
1991 – Spojení s koncernem Volkswagen 1997 – Škoda dodává první motor do konzernu VW (1.0l 37kW)
2001 – Zahájena výroba motorů 1.2l HTP a převodovek MQ200 v nové hale M6
2009 – Zahájena výroba motoru 1.2l TSI

Zcela nový agregát začala vyrábět společnost Škoda Auto v závodu v Mladé Boleslavi. Motor se bude montovat do vozů koncernových značek Škoda, Audi, Volkswagen a Seat.
Jde o čtyřválcový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 77 kW přeplňovaný turbodmychadlem a s přímým vstřikováním. Vozy s tímto agregátem ponesou označení TSI. Při vývoji hrálo důležitou roli snížení emisí CO2 a spotřeby pohonných hmot.
 
„Zcela nově vyvinutý motor rodiny TSI poskytne jedinečnou možnost spojit ohleduplnost k životnímu prostředí s harmonickým jízdním výkonem. Se znatelně nižšími hodnotami CO2 je nutno nový motor chápat jako příspěvek k výraznému snížení emisního průměru našich vozů,“ uvedl Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
 
Tento Motor je tak důležitý příspěvek pro další zlepšení vztahu k životnímu prostředí všech koncernových značek VW. Díky tomuto projektu bude navíc rozšířena celková kapacita závodu výroby motorů společnosti Škoda Auto. „Jsem moc rád, že prvotní nasazení bude uskutečněno ve Škoda Auto, a že se mohu opět účastnit při realizaci tohoto projektu," řekl vedoucí projektu závodu výroby motorů Joachim Rossmanit.
 
V roce 2008 vyrobil závod na výrobu agregátů v Mladé Boleslavi 270.875 tříválcových atmosférických motorů 1.2 HTP a 538.069 převodovek MQ 200. Nový motor bude v Mladé Boleslavi nejen montován, ale bude zde i odléván blok motoru a obráběny některé důležité díly.
 
„Pro firmu půjde o jeden z nejdůležitějších motorů a jsme proto velmi rádi, že se nám podařilo jeho výrobu alokovat do našeho závodu,“ uvedl Milan Staněk, vedoucí výroby agregátů společnosti Škoda Auto. Výroba agregátů Škoda Auto nedávno získala také výrobu nových převodovek MQ 100.