I na letní provoz je vhodné se dobře připravit

* Přezout na letní pneumatiky
* Servis klimatizace
* Kontrola provozních kapalin
* Mytí a voskování

Všichni řidiči vědí, že na zimní sezónu musí vůz důkladně připravit ještě před nástupem mrazů. Že je nutné auto správně nachystat i na léto, je jim podle zkušeností společnosti AAA AUTO daleko méně jasné. „I letos jaro udeřilo plnou silou už před několika týdny, ale řada řidičů jako by si toho ještě ani nevšimla,“ konstatuje generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. „Před zimou řidiče zpravidla k aktivní přípravě vozu přiměje obava o bezpečnost a o případnou ztrátu mobility. V létě už toto nebezpečí tak intenzivně nevnímají, to však neznamená, že by měli přípravu na úspěšný přechod do letní sezóny jakkoli podceňovat.“  UK_44328-1

V první řadě je třeba vůz přezout na letní pneumatiky. Zimní pneumatiky jsou za určitých podmínek povinné jen do konce března, řidiči by je pak měli vyměnit za letní hned, když průměrná teplota vzroste nad 7°C. „Zimní pneumatiky v létě zvyšují spotřebu, omezují ovladatelnost vozu a pohodlí jízdy, ale hlavně jsou zejména v dešti výrazně méně bezpečné,“ připomíná Karolína Topolová. „Vyrábějí se totiž z měkčí směsi než letní, a při vyšších teplotách se proto přehřívají, což má za následek nepříjemné – a hlavně nebezpečné – prodloužení brzdné dráhy.“

Jaro je dále ideálním okamžikem pro pravidelný servis klimatizace, která pak dostane v letní sezóně pořádně zabrat. Kontrolu její správné funkčnosti, doplnění chladicího média a výměnu kabinového filtru je správné svěřit odborníkům v autoservisu. Zejména citlivější jedinci by měli filtr zanesený nejrůznějšími mikroorganismy a sporami plísní měnit každý rok, nejenže tím zvýší účinnost klimatizace, ale hlavně zabrání možným alergickým reakcím cestujících.

Zevrubná jarní prohlídka by dále měla zahrnovat kontrolu stavu chladící a brzdové kapaliny, kontrolu brzd (těsnost brzdového vedení a hadiček) a tlumičů. Doporučuje se nechat zkontrolovat také dostatečné nabití akumulátoru. Nezbytnou součástí prohlídky je i zjištění stavu, případně výměna vzduchového a palivového filtru.

A konečně je pak třeba zbavit vůz zimních nečistot a zbytku soli. „Doporučujeme návštěvu myčky a absolvování programu zahrnujícího mytí podvozku a finální vosk. Ještě předtím je vhodné využít návštěvy odborného pracoviště a nechat si při prohlídce vozu rovnou vyčistit motorový prostor,“ říká Karolína Topolová. Pravidelným rituálem by při vstupu do letní sezóny podle ní měla být i kontrola, případně výměna gumových stírátek stěračů.