Canoo, které začalo jako Evelozcity v roce 2017 vypadalo jen jako zajímavý nápad, ale nyní už značka začala získávat na vážnosti. Byla to docela vzrušující doba, když Canoo poprvé přišlo se svým Lifestyle Vehicle, navrženým podle původní myšlenky Volkswagen Busu a dalších klasických dodávek a pickupů s předním řízením, ale s modernizovanou elektrifikovanou verzí. Jeho cíle však byly poměrně zajímavé, vrchní část vozidla bylo možné změnit, když vlastník chtěl. Nyní tato automobilka vytváří partnerství s Panasonic pro bateriové články a debutuje dva exempláře připravené k výrobě poblíž jejich budoucího závodu v Pryoru v Oklahomě.

Jaká je situace společnosti?

Zatímco původní zakladatelé již nejsou součástí společnosti, model vlastnictví založený na předplatném je stále k dispozici spolu s plány pro vlastníky změnit “cylindry” podle libosti. Canoo navíc plánuje prodávat svá vozidla přímo, podobně jako to nyní dělají Tesla a Rivian. Cena jednoho vozu Lifestyle se pohybuje kolem 35 tisíc dolarů za verzi Delivery a kolem 50 tisíc dolarů za verzi Premium. Základní model bude někde mezi tím spolu s dalšími možnostmi, jak vyzdobit váš interiér pomocí panelů systému Molle na dveřích a dalších panelů umístěných v každé verzi Lifestyle.

V březnu 2022 společnost Canoo vystavila dva modely „Gamma“, o kterých tvrdila, že jde o modely Lifestyle se záměrem výroby ve výbavách Base a Premium. Výbava Premium byla nastavena tak, aby se používala přímo z továrny, zatímco Base byla nastavena jako obytný vůz se střešním stanem a žebříkem. Z toho, co jsme měli možnost vidět, vypadaly mnohem sériověji než jejich dřívější modely, které byly vyrobeny ze skelných vláken, nedalo se do nich tlačit a měly baterii, která umožňovala rychlost pouze kolem 30km/h.

Tyto karosérie modelů Gamma byly vyrobeny z oceli, měly plně zařízený interiér a Canoo umožňovalo hostům vlézt dovnitř, sedět a používat ho. I když tyto dva modely nebylo možné řídit, Canoo uvedlo, že ve své současné kanceláři v jižní Kalifornii mají vozový park, který bude brzy připraven pro média. Tyto modely Gamma jsou vyráběny stavitelem v Arkansasu a jsou plně určeny k řízení a používání stejně jako jejich blízké budoucí produkční protějšky.

Jak je to s bateriemi?

Moduly s bateriemi jsou konstrukčně integrovány a přišroubovány ke skateboardové platformě. Moduly jsou také škálovatelné a modulární, aby se vešly do více vozidel Canoo, a umožňují použití jiných typů chemie bateriových článků, jako jsou například polovodičové články, které se v budoucnu pravděpodobně objeví. Každý modul je v současné době vyroben z 2170 lithium-iontových kulatých článků – v současnosti pocházejí od partnera pro baterie, společnosti Panasonic – ale jsou „agnostické“ a lze je získat od jakéhokoli výrobce baterií, který vyrábí design 2170 článků. Moduly jsou také opravitelné, a to až do té míry, že každý jednotlivý článek lze vyměnit, když se pokazí. To znamená, že namísto výměny celého bateriového modulu lze vyměnit pouze články, které se pokazí. Přestože je v jejich plánech recyklace a opětovné použití modulů mimo vozidlo, Canoo neprozradí žádné informace o těchto konkrétních nápadech, ale ujistilo, že o tom již přemýšlí.

Vrátíme-li se zpět k vyměnitelným „cylindrům“, Canoo je schopno nabídnout tuto jedinečnou službu díky integraci svého systému drive-by-wire, ovladače motoru, měniče, nabíječky a odpružení do podvozku skateboardu. Zatímco integrace motorového pohonu, odpružení a nabíjení baterie u tohoto typu platformy není nic nového, integrace plného systému drive-by-wire ano.

Řízení nemá žádné mechanické připojení k předním kolům, zatímco přední brzdy mají stále hydraulické spojení s pedálem. Navzdory tomu se hydraulický systém aktivuje pouze v případě potřeby nebo v případě nouze, protože elektromotory jsou schopny zcela zastavit vozidlo sešlápnutím pedálu.

S připravenými vozidly Gamma Canoo oznámilo, že urychlí výrobu svých EV a zahájí výrobu ve svém závodě v severozápadním Arkansasu. Canoo také říká, že je stále v cíli zprovoznit svou továrnu v Pryoru v Oklahomě online koncem roku 2023. „Canoo je nyní v pozici, kdy může vydat pokyny v době, kdy mnoho dalších v oboru snižuje cíle a projekce,“ řekl Tony Aquila, Předseda představenstva a generální ředitel společnosti Canoo. “Společnost nyní vylepšila svou výrobní strategii a sestavila tým, který bude realizovat plán výroby na roky 2022 až 2025.” Výrobní strategie pro rok 2022 je začít s 500-1000 jednotkami a skončit s výrobou 3000-6000 jednotek. Do roku 2025 také předpokládali následující:

Cíl 2023: 15 000 jednotek

Cíl pro rok 2024: 40 000 – 50 000 jednotek

Cíl pro rok 2025: 70 000 – 80 000 jednotek

V Evropě se tohoto vozu možná nedočkáme, ale i tak je hezkým zpestřením automobilového trhu.