Když automobilky v poslední době oznamují velké investice, tyto peníze obvykle jdou na elektrifikaci. Ale ne teď. Společnost General Motors investuje 888 milionů dolarů ve svém závodě Tonawanda v Buffalu ve státě New York do vývoje motoru V-8 šesté generace. Jde o největší jednotlivou investici, jakou kdy společnost do závodu na výrobu motorů provedla, což je výrazný odklon od automobilového průmyslu, který se jinak zaměřuje na elektromobily. Na oplátku za tuto investici nabídne New York daňové úlevy až do výše 16,96 milionu dolarů.

Vyšší výkon, který nebude na úkor účinnosti

Společnost GM plánuje nasadit nový motor do velkých pick-upů a SUV od roku 2027 a slibuje zvýšený výkon. Ačkoli neposkytla konkrétní údaje, současný 5,3litrový motor V-8 produkuje 355 koní a 383 lb-ft točivého momentu. Větší 6,2litrový motor V-8 poskytuje 420 koní a 460 lb-ft a přeplňovaný Cadillac Escalade-V dosahuje ohromujících 682 koní a 653 lb-ft.

Zvýšený výkon nebude na úkor účinnosti. GM tvrdí, že může snížit spotřebu paliva a emise prostřednictvím „nových inovací v oblasti spalování a tepelného managementu“, jejichž cílem je vývoj čistšího motoru V-8. Zatím nepotvrdila, zda se bude jednat o nějakou formu elektrifikace, takže motor by mohl zůstat čistě benzínový.

Tonawanda bude druhým závodem na výrobu motorů, který bude vyrábět nový motor V-8. Začátkem roku 2023 společnost GM oznámila investici 579 milionů dolarů do svého závodu Flint Engine Operations v Michiganu na montáž motoru šesté generace a obrábění jeho bloku, klikové hřídele a hlavy válců. Zároveň GM přislíbila investici 12 milionů dolarů do svého závodu Rochester Operations v New Yorku na sací potrubí a palivové kolejnice a dalších 47 milionů dolarů do závodu Defiance Operations v Ohiu na odlitky bloků válců.

Uvedením nového motoru V-8 v roce 2027 společnost GM signalizuje svůj záměr udržet osmiválcový motor ve svých největších vozidlech až do 30. let 21. století. Společnost však dodržuje svůj závazek přejít do poloviny příští dekády na plně elektrickou verzi. Tento cíl byl poprvé oznámen v roce 2019 a znovu potvrzen teprve v říjnu 2024. Společnost GM však nechala dveře pro vozidla na benzínový pohon otevřené i po roce 2035, přičemž generální ředitelka Mary Barra poznamenala, že společnost chce „reagovat na to, kde se zákazník nachází“.