Japan Mobility Show 2025 otevřela stavidla nejrůznějším koncepčním vozům, včetně bláznivého šestikolového minivanu Lexus LS. Tokijské akce se účastní i domácí automobilka Mitsubishi, která představuje koncept s vymyšleným názvem „Elevance“. Už teď se spekuluje o tom, zda se jedná o předzvěst budoucího SUV, možná návratu Pajera (na některých trzích Montera). Přední část vozu skutečně připomíná maskovaný prototyp spatřený v červenci.
Velmi zajímavý hybrid
Ale hranatý styl a průhledné dveře s výklopnými dveřmi vzadu nejsou tou nejzajímavější částí. Mitsubishi upoutalo naši pozornost propracovaným pohonným ústrojím Elevance. Koncept obsahuje komplexní plug-in hybridní konfiguraci kombinující čtyři elektromotory s benzínovým motorem. Vpředu má dva elektromotory uvnitř kol a vzadu známý systém aktivního řízení stáčení (AYC) s dvojitým motorem od Mitsubishi. Nespecifikovaný spalovací motor je popisován jako „vysoce účinný“ spalovací motor schopný provozu na uhlíkově neutrální palivo.

Mitsubishi o baterii mlčí a říká pouze, že se jedná o „velkou baterii“. Pro srovnání, Zeekr 9X používá robustní baterii s kapacitou 70 kWh, zatímco znovuzrozené Volvo XC70 má baterii s kapacitou 39,6 kWh. Není jasné, kam se Elevance mezi těmito dvěma zařadí, i když je pravděpodobně menší. Ať tak či onak, baterie je dostatečně výkonná na to, aby poháněla odpovídající přívěs, který zahrnuje kuchyň a sprchu.

Je zajímavé, že Mitsubishi nezmiňuje, že spalovací motor funguje jako generátor pro dobíjení baterie. To naznačuje, že Elevance není elektromobil s prodlouženým dojezdem, ale spíše konvenční plug-in hybrid, kde benzínový motor mechanicky pohání kola. Ať tak či onak, říká se, že spalovací motor poskytuje „čistý a vzrušující výkon pohonu elektromotorem“.

Kromě složité konstrukce plug-in hybridu se Elevance jeví jako velké vozidlo, což dále podporuje teorii, že má velikost Pajera. Přesto možná předbíháme, protože Mitsubishi má pověst odvážných konceptů, které se nikdy nedostanou do výroby. Doufejme, že tento vůz tento trend prolomí.

Uvnitř nabízí Elevance tři řady sedadel, ale pojme pouze šest cestujících v uspořádání 2+2+2 s otočnými předními sedadly. Vychází ze současného designového trendu s převahou obrazovek a trojitým displejem táhnoucím se po celé palubní desce. Obrazovka je také zabudována do osmiúhelníkového volantu a ovládání klimatizace se provádí pomocí úzkého horizontálního dotykového panelu.

Naštěstí ne všechno bylo digitalizováno. Otočný volič mezi předními sedadly umožňuje řidiči přepínat mezi jízdními režimy. Jinde je lichoběžníkový displej na volantu lemován fyzickými tlačítky a dvěma vertikálními přepínači za ním. Zda Mitsubishi plánuje navázat sériovým modelem, zůstává nejisté, ale existuje naděje, že alespoň některé z nápadů z modelu Elevance se dostanou do podoby SUV, které si lidé budou moci skutečně koupit.






