› Zahájení činnosti v roce 2029: Nová lakovna zajistí kapacitu až 1 600 karoserií denně
› Pokročilé technologie: Vysoká úroveň automatizace, přesné nanášení nátěrů, inovativní typy laků a zvýšená šetrnost k životnímu prostředí
› Vyšší flexibilita i efektivita: Schopnost lakovat vozy na platformách pro spalovací i elektrické vozy zefektivní výrobní proces v mladoboleslavském závodě
› Udržitelnost: Nová udržitelnější budova sníží emise z lakování oproti lakovně, která funguje od roku 1996 o 28 % za rok
ŠKODA Auto Mladá Boleslav
Škoda Auto učinila další významný krok k posílení budoucnosti svého hlavního závodu v Mladé Boleslavi položením základního kamene další moderní lakovny. Nová linka s kapacitou 1 600 karoserií denně zahájí činnost v roce 2029. Po uvedení do provozu dosáhne celková denní kapacita lakoven v Mladé Boleslavi 2 600 karoserií. Nejmodernější zázemí bude vynikat vysokým podílem automatizace i robotizace a pokročilé technologie zajistí další zvýšení kvality všech nanášených ochranných vrstev. Lakovna je určena pro modely na řadě platforem pro vozy se spalovacím i elektrickým pohonem, což umožní vysoce efektivní a flexibilní provoz. Za pozornost stojí možnost aplikace dvoubarevných laků a matných povrchových úprav. Projekt navíc přispěje k naplnění cíle společnosti Škoda Auto dosáhnout uhlíkové neutrality v závodech v České republice do roku 2030: Vedle omezení těkavých organických sloučenin (VOC) dojde ke snížení emisí CO₂ při lakování o 28 %.

Ideální zázemí pro vysoce moderní ochranu karoserií v hlavním závodě značky Škoda
V Mladé Boleslavi v současnosti existují dvě lakovny. Původní provoz z roku 1996 bude uzavřen a plně nahrazen novou, moderní linkou. Výhodou bude i možnost zajistit odlišný odstín pro střechu a aplikace matných laků. Druhá lakovna byla spuštěna teprve v roce 2019. Ve spojení s novým zařízením tak hlavní závod automobilky Škoda Auto nabídne vysoce moderní a efektivní zázemí pro povrchovou úpravu karoserií.
O jak významnou stavbu se jedná, dokládají základní rozměry chystané budovy: délka 301 m a šířka 131 m; výška 32,5 m odpovídá 7patrovým halám. Podlahová plocha dosáhne 118 000 m2, což je rozměr více než 16 fotbalových hřišť, a celková délka dopravníku bude činit 15 kilometrů. Nová lakovna vznikne na místě parkovací plochy pro vyrobené vozy, vedle nedávno otevřeného mostu Laurina & Klementa.
Lakování je jednou z klíčových fází výroby nových vozů. Povrchová ochrana karoserie u vozů Škoda se skládá z mnoha vrstev, které zajišťují dlouhodobou estetickou stálost i důkladnou ochranu před vnějšími vlivy. Základ tvoří kataforetický protikorozní nátěr a vrstva PVC pro ošetření exponovaných částí. Následuje povrchová úprava, zahrnující základní nátěr neboli plnič, na který se nanáší samotná barva, u nové linky poprvé v historii wet-on-wet metodou bez vypalování základního nátěru. To znamená, že se barevná vrstva ihned aplikuje na základní nátěr. Díky této schopnosti se využívá maximální potenciál úspory nákladů při zajištění současné úrovně kvality. Na závěr se aplikuje krycí čirý lak. Celý proces se uzavírá nanášením vosku do dutin. Pro zajímavost: tloušťka všech vrstev laku přitom dosahuje kolem 100 mikrometrů (0,1 mm).
Nejmodernější technologie lakování: flexibilní, přesné, úsporné, ekologické
Zlomovou inovaci představuje flexibilní provoz nové lakovny Škoda Auto v Mladé Boleslavi, a to díky schopnosti lakovat na jedné lince modely na různých platformách pro vozy se spalovacím i elektrickým pohonem. Nové bude také sušicí zařízení, takzvaná suška, které slouží k dokonalému vysušení nátěrů v různých fázích lakování. Kombinovaný zdroj energie využívající jak bioplyn, tak elektřinu zvyšuje flexibilitu, šetří emise i náklady.
Nová lakovna stanoví měřítka v oblasti ohleduplnosti k životnímu prostředí: emise těkavých organických sloučenin (VOC) se sníží o více než 14 g na m2 a celkové emise CO₂ klesnou o 28 %. Realizace projektu tak významně přispěje k naplnění cíle společnosti Škoda Auto dosáhnout uhlíkové neutrality ve výrobě ve všech závodech v České republice do roku 2030.